Viziunea
Acolo, în mijlocul unui
câmp, pe malul unui râu cristalin, am văzut o colivie ale cărei
balamale fuseră făcute de o mână măiastră. Într-un colţ zăcea
o pasăre moartă, iar în cealaltă erau două castronaşe, unul în
care nu mai era apă iar cealaltă fără grăunţe. Am stat acolo
reverenţios, ca şi când pasărea era în viaţă şi murmurul apei
erau demne de linişte şi respect profund - ceva la care inima şi
conştiinţa merită să examineze şi să mediteze.
Adâncindu-mă în
viziune şi cugetare, mi-am dat seama că biata creatură murise de
sete lângă un izvor de apă şi de foame în mijlocul unui câmp
bogat, leagănul vieţii; ca un om bogat închis înlăuntrul
seifului său de fier, pierind de foame printre grămezi de aur.
Înaintea ochilor am văzut cum colivia se preschimbă deodată
într-un schelet uman, iar pasărea moartă în inima unui om care a
sângerat dintr-o rană adâncă ce seamănă cu buzele unei femei
triste. Din acea rană s-a auzit o voce care a spus: „Sunt inima
omenească, prizonieră a averii şi victimă a legilor pământene.”
„Pe tărâmul
dumnezeiesc al Frumuseţii, la marginea izvorului vieţii, am fost
închisă în colivia legilor făcute de om.”
„Am murit uitată în
mijlocul frumoasei Creaţii pentru că am fost oprită a mă bucura
de libertatea generozităţii lui Dumnezeu.”
„După concepţiile
omului, tot ce este frumos şi întrezăreşte dragostea şi dorinţa
este o ruşine; toată bunătatea după care tânjesc nu înseamnă
nimic după judecata lui.”
„Sunt inima umană
pierdută, întemniţată în închisoarea murdară a dictatelor
omului, încătuşată de lanţurile autorităţii pământene,
moartă şi uitată de umanitatea batjocoritoare, a cărei limbă
este legată şi a cărei ochi sunt goliţi de lacrimi.”
Toate aceste vorbe le-am
auzit şi văzut ieşind dintr-un fir din ce în ce mai subţire de
sânge, care curgea din acea inimă rănită.
Mai multe s-au spus, dar
ochii-mi împăienjeniţi şi lacrimile m-au împiedicat să văd sau
să mai aud ceva.
Kahlil Gibran – „Aripi
frânte”
De la un timp, asemănătoare mi-e starea
cu cea a păsării din colivie. Mă gândesc? Închis într-o colivie,
sufletul omenesc se mai poate preocupa de capcanele ce i le întind
cei de afară? Ar putea crede asta cel ce se consideră liber?
Prizonier, el are cu totul alte probleme existențiale.
Eu, de exemplu, sunt într-o lumină opacă nu clară. Orbecăi și mă tem să înaintez. E de la o tortura la care mă supun benevol, a nesiguranței și a necunoașterii având voința să trăiesc totuși încrustată în iubire ... dar în colivia mea nu mă preocupă capcanele întinse din afară ... cel ce are aripi tăiate nu poate să și le mai frângă.
Eu, de exemplu, sunt într-o lumină opacă nu clară. Orbecăi și mă tem să înaintez. E de la o tortura la care mă supun benevol, a nesiguranței și a necunoașterii având voința să trăiesc totuși încrustată în iubire ... dar în colivia mea nu mă preocupă capcanele întinse din afară ... cel ce are aripi tăiate nu poate să și le mai frângă.
A trăi încrustat în „iubirea totală”
este paradoxal monoton, pentru ca e o fazare lină a binelui, față de
faza de îndrăgostire care este ieșirea din „matca de sine”
permanantă. A accepta acest fel de bine poate fi privit ca o forma a
superficialității iubirii dar nu e.
Eu nu aș vrea să mă uzez steril, iubind
ca un tonomat de inventivitate, de scorneli, de perversitate a
intelectului, ca o mașină de făcut copleșitoare surprize, ca o
frazare de mii de noi începuturi ale nestabilității.
Ca un tonomat, pui sentimentul și primești contravaloarea lui. Iubirile în organicul lor au o stare de imponderabilă responsabilitate și de liniște.
Ca un tonomat, pui sentimentul și primești contravaloarea lui. Iubirile în organicul lor au o stare de imponderabilă responsabilitate și de liniște.
Eu sunt într-o lumina opacă nu clară. Orbecăi. E de la o tortură la care m-am supus benevol, a nesiguranței, a necunoașterii ....dar în colivia mea nu mă preocupa capcanele întinse din afara... cel ce are aripi tăiate nu poate să și le mai frângă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu