duminică, 5 octombrie 2025

Nu te supăra, frate! versiunea din antichitate


 
În sec al XIII-lea e.n., un poet indian și sfântul Gyandev au creat un joc pentru copii numit ”Moksha Patam”. Britanicii au numit jocul ”Șerpii și scările” în loc să păstreze originalul Moksha Patam.
 
Inițial, jocul a fost folosit ca parte a instruirii morale pentru copii. Pătrățele în care pornesc scările trebuiau fiecare să reprezinte o virtute, iar cele care adăpostesc capul unui șarpe trebuiau să stea odată pentru un lucru care era reprezentat cva ”rău”. Șerpii depășeau numeric scările în jocul original hindus. 
 
Jocul a fost adus și în Anglia de conducătorii coloniali din ultima parte a secolului al XIX-lea e.n. cu unele modificări: În cea originală, era o „tablă de joc de o sută de pătrate” unde pătratul 12 era credința, al 51-lea pătrat era încredere, al 57-lea pătrat era generozitatea, al 76-lea pătrat era cunoașterea, iar al 78-lea pătrat era ascetismul. Acestea erau zonele unde se găseau scările și te puteai deplasa mai repede. Pătratul 41 era pentru neascultare, al 44-lea pătrat pentru aroganță, al 49-lea pătrat pentru vulgaritate, al 52-lea pătrat pentru furt, al 58-lea pătrat pentru minciună, al 62-lea pătrat pentru beție, al 69-lea pătrat pentru datorie neîmplinită, al 84-lea pătrat pentru furie, al 92-lea pătrat pentru lăcomie, al 95-lea pătrat pentru mândrie, al 73-lea pătrat pentru crimă și al 99-lea pătrat pentru pofte nemăsurate. Acestea erau pătrățelele unde șarpele te aștepta cu gura deschisă și stăteai un rând fără să participi la joc. Pătratul 100 și finalul jocului reprezenta Nirvana sau Moksha. 
Vârfurile fiecărei scări descriu un Dumnezeu sau unul dintre diversele ceruri (Kailash, Vaikunth, Brahmalok) și așa mai departe. Pe măsură ce jocul progresa, diverse acțiuni trebuiau să te ducă în sus și în jos pe tablă ca și în viață. Jocul a fost interpretat și folosit ca un instrument de predare a efectelor faptelor bune împotriva celor rele.
 
Jocul era popular în India antică unde era o bătălie între karma și kama adică dorință și destin și unde detinul trebuia să învingă. 
 
Un alt joc asemănător era Pachisi, care se concentrat asupra vieții ca un amestec de îndemânare și noroc. Idealurile fundamentale ale jocului au inspirat și versiune introdusă în Anglia victoriană în 1892.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu